We love you Koster Eko-tours
Från och med början av september kommer vi att köra guidade turer i Kosterhavets nationalpark med ett exemplar av världens första flygande elbåt, svenska Candela Seven. Det här blir den första flygande elbåten i kommersiell trafik i Sverige.
"Framtiden är här! Nu kan vi låta öbor och besökare njuta av det unika djurlivet i nationalparken utan att orsaka svall, avgaser, bränslespill eller buller."
Ulf Eriksson, Kosterhavets ekobod
Priser och bokning
We Love You Koster Eko-Tour
Flygande elektrisk båttur i Kosterhavets nationalpark
Koster 2h: 5 500kr
Strömstad 3h: 6 500kr
We Love You Koster Eko-Tour Ursholmen
Tours inklusive 1,5h paus på Ursholmen, Sveriges västligaste fyrplats
Koster 3,5h: 6 500kr
Strömstad 4,5h: 7 500kr
We Love You Koster Eko-Tour Dinner
Tour inklusive valfri 2-rätters meny på Kosterhavets Ekobod
Koster: 5 500 + 250kr per person
Strömstad: 6 500kr + 250kr per person
Vi kör också taxi mellan Strömstad och Koster, enkelresa: 4 500 kr
Alla priser är per sällskap upp till fem passagerare och priserna är inklusive moms.
Självklart kan vi skräddarsy resor efter era önskemål. Vi kan hämta upp sällskap längs Bohuskusten och erbjuda flygande elektriska utflykter i närområdet eller genom en resa till och i Kosterhavets nationalpark. Med eller utan mat och dryck eller stopp på någon av de vackra holmarna i Kosterhavet.
Tillgängliga datum 2020
September
12/9 (fullbokad) , 13/9, 17/9, 18/9, 19/9, 20/9, 24/9, 25/9, 26/9, 27/9 (fullbokad)
Oktober
2/10, 3/10, 4/10, 9/10, 10/10, 11/10
Avgångstid från Koster och Strömstad kommer vi överens om vid bokning, vi är flexibla! Fler datum under hösten kommer att släppas.
Candela Seven
Candela Seven är världens första elektriska bärplansbåt och världens första elbåt med fart och räckvidd som en fossildriven båt. Under vattnet fungerar båten ungefär som ett flygplan. Under skrovet sitter en vinge som vid 17 knops fart ger tillräckligt med lyftkraft för att Seven ska sväva ovanför ytan. Friktionen minskar, vilket ger den goda räckvidden. Andra fördelar är minimalt buller och mjuk gång i sjön.
Precis som ett modernt stridsflygplan är Candela Seven instabil och styrs med datorkraft och sensorer. Två ultraljudssensorer i förskeppet mäter våghöjden framför båten, vilket hjälper datorerna ombord att ställa in bärplansvingen för att hålla flyghöjden och gå optimalt genom vågorna. Bärplanet rörs 100 gånger per sekund och kan skevas för att likt ett flygplan kunna luta i svängarna. Resultatet är en båt som flyger mycket mjukt över medelstora vågor, utan stötar eller buller.
Skrovet är i kolfiber och väger endast 90 kilo.
Candela Seven har utvecklats och byggs på Lidingö av ett internationellt ingenjörsteam bestående av 35 personer. Grundare och huvudägare är ingenjören Gustav Hasselskog.